אימון כושר לגיל השלישי

P1230048

אימון כושר לגיל השלישי

'הגיל השלישי' הוא ביטוי מורכב, קצת מעומעם, לא מדויק, לפעמים מביך….

לגיל השלישי יש סטיגמות שונות: לצד היבטים חיוביים כמו ניסיון, חוכמה, שלווה, שלמות ובשלות ישנן סטיגמות פחות נעימות כמו 'אלו שעשו את שלהם', 'מבוגרים מידי', זקנים וכו'…

מה מוגדר בכלל גיל שלישי ? ואיך יש הגדרה לגיל שלישי שאין בכלל הגדרה לגיל ראשון או שני…

ההגדרה היבשה המספרית של הגיל הזה ע"י גורמי הממשל היא גיל הפנסיה (גברים 67 ונשים 63 כיום, ב-2023 זה ישתנה ל-64).

במונחים מקצועיים יותר אנו מזהים 3 תקופות בגיל השלישי

הזיקנה הצעירה שנעה בין הגילאים 65 ל-75.

הזיקנה האמצעית- גילאים 75 ל-85.

הזיקנה המופלגת (גיל הזהב) – מגיל 85 ומעלה.

 

בשל תרבות האושר, הבריאות המתקדמת (יחסית) גיל התמותה הממוצע של אזרחים בישראל עולה בכל שנה. זה מגדיל את היקף וגודל האוכלוסייה המוגדרת בגיל השלישי.

חלק מהסיבות של גברים ונשים בגיל השלישי שמסבירות את מצבם הגופני הבריא והחזק נעוץ בעובדה כי הינם פעילים ספורטיבית, שומרים על תזונה בריאה ומוצאים לעצמם עיסוקים לשעות הפנאי הרבות.  אנו רואים אזרחים בני 70 ומעלה שנמצאים בכושר פנטסטי, מרגישים נהדר ולא רואים את השנים עליהם, לעומתם אנו מזהים מקבילים שלהם בגיל שמתנהגים בחוסר זהירות ואפילו בזלזול לגופם: אינם מתאמנים, אוכלים מכל הבא ליד ואינם שומרים על בריאותם בתקופה רגישה בחייהם.

המחקרים מראים באופן ברור ומובהק כי פעילות גופנית נכונה בגיל השלישי הופכת את המתאמנים לבריאים יותר, מרוצים יותר מחייהם וחברותיים יותר. יש כמובן שוני בין אזרחים שהגיעו לגיל השלישי כבר בכושר או שרק כשהגיעו לגיל המבוגר הם החלו להתאמן.

 

תמרור אזהרה:

יש לתת תשומת לב למצב הבריאותי הנוכחי שלכם !

בין אם מדובר באזרח ותיק שיש לו כושר ושמר על מסגרת אימונים בכל חייו ובין אם מדובר באזרח שרק יצא לפנסיה ומבקש להתחיל ולהתאמן לראשונה בחייו או לראשונה מזה הרבה זמן, עליכם לבצע בדיקות מתאימות ולהתייעץ עם רופא המשפחה טרם תתחילו. בדרך כלל הבדיקות הנכונות יהיו בדיקות דם כלליות, ארגומטריה וא.ק.ג.  דבר נוסף, אנו ממליצים בחום אימון במסגרת קבוצה עם מדריך מוסמך ומקצועי (מאמן כושר אישי), בעל ידע רשמי בעזרה ראשונה וכזה שידע לתרגם את היכולות הפיזיות שלכם לכדי אימון שפוי ובונה.

 

הצורך הפיזיולוגי באימון

ככל שמתקדמים בגיל, הגוף שלנו נהיה מסורבל יותר, כבד יותר, גמיש פחות ודורש יותר מאמצי תיחזוק.

         א.         טווחי התנועה נחלשים ומצטמצמים- אחד הדברים החשובים באימונים של הגילאים המתקדמים הוא לחזק ולשפר את טווחי התנועה של הגפיים: תרגילים גמישות ומתיחות, מעט כוח.

         ב.         הגוף קמל ולכן צריך חיזוק על כל מערכות השרירים: שרירי ליבה, בטן, גב, גפיים, שכמות, צוואר ועוד.

          ג.          הלב הוא מכונה, מכונה ללא אנרגיה (חשמל, דלק) מתעייפת או מפסיקה לעבוד- יש צורך לעבוד באופן מושכל ומבוקר על סיבולת לב ריאה. לאו דווקא בריצות קשות אלא בהליכות, תרגילים אירוביים מתאימים ועוד.

         ד.         הכנת הגוף לשלב 2 ושלב 3 של הזיקנה. אימונים המחזקים את היציבות והעמידה של המתאמנים.

 

הצורך החברתי- משתנה חשוב באימונים

היציאה לפנסיה משולה ודומה במקרים רבים לחוויית אובדן. היציאה לפנסיה פותחת חלל גדול מאוד של זמן. מילוי הזמן בפעילות ספורטיבית ושמירה על הבריאות ממלאת את חיי האזרח הוותיק בתוכן איכותי עם סיפוק גדול וגם הזדמנות להכיר קהל יעד חדש הומוגני ודומה למצבו.

         א.         יציאה מהבית ושבירת שגרה.

         ב.         להיות עסוק- יש מספיק זמן לשבת מול הטלוויזיה והגוף שלנו צריך גם לקבל/ להוציא אנרגיה. אימון כושר לבד או עם פרטנרים מהווה הזדמנות מצוינת למלא את הזמן בתוכן.

          ג.          התמודדות מול משברים- הפעילות הגופנית המשותפת מסייעת להתמודד עם משברים (סיום עבודה, אובדן של בן בת זוג, מעבר לדירה קטנה יותר וכו').

 

הפלטפורמה הטובה ביותר לאימונים

לספורטאים מנוסים שהתאמנו כל חייהם יש את הידע והיכולת לעשות אימונים לעצמם. יחד עם זאת מדובר בקהל מאוד קטן והרוב המכריע של האזרחים בגיל השלישי ללא ניסיון מקצועי וצריך ליווי כזה או אחר בתהליך.

ü      מדריך כושר מקצועי ממלא פונקציות נוספות מעבר להיבט הידע. הוא שקול ובעל ניסיון ויודע איזה תרגילים נכונים לכל משתתף ואילו פחות.

ü      האימון בתוך קבוצות הומוגנית מסייעת ומשפרת את המחויבות האישית של המשתתפים. קל יותר להתאמן בקבוצה מאשר לבד.

ü      למרות שכנראה לא תתחילו לרוץ מרתונים בגיל הזה חשוב מאוד להציב יעדים ריאליים ונכונים לכל אחיד ( למשל לסיים 10 ק"מ הליכה וכו').

ü      למצוא מועדון שמשלב בין כמה סוגי אימונים (חוץ ופנים) מועדון שישבור שגרה, גם באימונים.

ü      למצוא מאמן בוגר יותר, כזה שמבין מה זה גיל שלישי, לא מאמן צעיר מידי שחושב רק על 'ניפוח שרירים'….תשאלו את המאמנ/ת אם יש להם ניסיון בעבודה עם מבוגרים, זה חשוב.

 

ענת אהרונוביץ'- מאמנת מנוסה עם גישה נכונה

ענת, מאמנת מוסמכת וותיקה, אמא ל-3 ילדים בחיפה, מובילה את תחום אימוני החוץ והסטודיו בעיר. ישנן מספר קבוצות שונות המשלבות בין אימוני חוץ (הליכה, ריצה) לאימוני סטודיו (אימונים פונקציונליים, יוגה ועוד). לענת ניסיון עשיר בעבודה עם אוכלוסיות שונות, מילדים, דרך נוער, העצמה נשית וחיזוק קבוצות נשים, הכנה לריצות מרתון ובעיקר עבודה עם קהל מבוגר, כולל עבודה עם נציגי הגיל השלישי.

אנו מזמינים אתכם לפנות לענת בטלפון  077-4041060 ענת והצוות המיומן ישמח לעזור בכל שאלה שתצוץ.