אימון ריצה לילדים

אימוני ריצה לילדים- המדריך המלא להורה

חודש ספטמבר מתקרב, אתם מתחילים לחשוב על חוגי הילדים לקראת השנה הקרובה, חלקכם כבר קיבלתם פניות מגופים שונים, חלקכם מתכוון להמשיך את החוגים משנה קודמת (המשכיות זה מצוין), ולחלקכם אין מושג מה נכון ומה טוב לילד שלכם.

רוב הילדים נוטים לבחור חוגים ופעילויות ספורטיביות. גם הנטייה הטבעית של ההורים היא לשלוח את הילדים לפעילות בלתי פורמלית שמפיגה אנרגיות ופורקת את "מתח" הלימודים בצורה של פעילות ספורטיבית.

לילדים יש מנגנון סבלנות אחר מאשר למבוגרים, דחיית סיפוקים אחרת ולא כל ילד מתאים לכל חוג. מה גם שבתור הורים, מאוד היינו רוצים לייצר יציבות ורציפות ולבחור חוג שהילדים שלנו יתמידו בו. בנוסף, קיים משתנה מאוד חשוב והוא האם להשתתף בספורט ופעילות בחוג תחרותי או לא. למשל, אנו רואים בכל שנה אלפי ילדים נרשמים לחוגי ג'ודו למיניהם, אלו המתמידים בדרך כלל מגיבים טוב לנושא התחרות והיא מניעה אותם להישאר ואף להגביר את כמות האימונים. מצד שני אלו שמגיבים פחות טוב להיבט התחרותי יהיו הראשונים לנשור ולאבד עניין. כנ"ל לגבי אגרוף, מקצועות אתלטיקה קלה ועוד מספר ענפים.

אחד הענפים הבודדים שיכול לייצר המשכיות ורציפות, שלא מאיים מבחינה תחרותית, שיכול לשלב את ההורים בפעילות ומעל הכל בריא לגוף ותורם מאוד להתפתחות הפיזיולוגית של הילדים הוא ריצה, בעיקר ריצה למרחקים.

 

אתלטיקה קלה מול אימוני ריצות ארוכות

אתלטיקה קלה הינו שם גנרי למקצועות הספורט האולימפיים שאינם 'כבדים' (הרמת משקולות, היאבקות וכו'). בתוך הקטגוריה הזו ניתן למצוא את כל תחרויות הריצה מ-100 מטר (ריצות קצרות) ועד לריצת המרתון, מקצועות הזריקה/ הטלה (כידון, פטיש, דיסקוס, כדור ברזל), מקצועות הקפיצה (לרוחק, משולשת, לגובה, עם מוט וכו').

ילדים המצטרפים למועדון של אתלטיקה קלה בדרך כלל כבר בשלים יותר, מוכשרים בענף מסוים ומכוונים לנישה תחרותית. המועדון מהווה מסגרת נוקשה בדרך כלל עם פורמט אימונים רב (לפחות 3-4 בשבוע בשלב ראשון ומעל 5 אימונים בשלב שני). העבודה באימונים מתרכזת על כוח, כוח מתפרץ, טכניקות ריצה, תנועתיות. כמו כן, האימונים ארוכים יותר מאימוני חוג רגילים.

לעומת האתלטיקה הקלה, תחום הריצה פשוט ו"ידידותי" יותר. הילד/ה בוחרים את מידת המעורבות המקצועית שלהם, בוחרים אם להתחרות ואם לא. האימון לא מתביית רק על "לוקיישן" אחד וישנם דיבידנדים ערכיים רבים להשתתפות בחוג הריצה.

כשמדובר באימוני ריצה לילדים- גילאים 8-12, אנו מתכוונים לפורמט של ריצה למרחקים. עד גיל 12 אנחנו מכוונים את הילדים להצלחות ואימונים של עד  5 ק"מ. מגיל 12 ואילך אנחנו יודעים להעלות רף ולרוץ יותר (עד 10 ק"מ גג בגילאים מתקדמים הרבה יותר). יחד עם זאת ישנם יוצאים מן הכלל. היוצא מהכלל תלוי בהתפתחות של הילד/ה בגילאי הקצה, כלומר, ייתכן וילד בן 8 אינו מפותח מספיק בשביל להצטרף לקבוצה או לחלופין ילד אחר בן 12 עוד לא בשל לקפיצה למרחקים ארוכים יותר מחמישה ק"מ. במקרה הנ"ל תצטרכו לסמוך על האוריינטציה המקצועית שלנו והניסיון העשיר בעבודה עם ילדים.

 

ריצות למרחקים ארוכים- יתרונות

אימוני ריצה לילדים למרחקים בינוניים וארוכים בונים את הילדים שלנו בצורה מיטבית. מעבר לשיפור הכושר הגופני, ביצוע פעילות גופנית אירובית בגילאים הנ"ל מפתחת אצלם מיומנויות ויכולות רבות, כמו גם יתרונות רבים:

ü      שיפור הכושר הגופני- תרבות העושר והמאה ה-21 הגדילו באופן משמעותי את זמן המסך של כל ילד וילדה בישראל. הריצה מאפשרת לילדים להתנתק מהמסכים ולנקות עצמם מתרבות הON LINE ולו לשעה אחת. בגיל הצעיר יש משמעות גדולה לביצוע פעילות גופנית בריאה, פעילות המשפיעה על ההתפתחות הפיזיולוגית של הילדים. הדבר בא לידי ביטוי גם בגילאים מתקדמים יותר (13-18).

ü      אימונים הדרגתיים- ילד בן 8 לא אמור לרוץ מרחקים של 5 ק"מ באופן מידי, זה תהליך ארוך שחייב להתבצע בנוכחות של מאמן מקצועי. המרחק 5 ק"מ מהווה יעד שבדרך אליו יש תחנות רבות המהוות שיאים חשובים בתהליך האימון (סיום ה-1 ק"מ הראשון למשל ועוד…).

ü      בנייה של ביטחון עצמי- מאז ומעולם ילדים ספורטיביים זכו ל'הישגים חברתיים'. מחקרים מצאו קשר בין כושר גופני גבוה ובין ביטחון עצמי חיובי, במיוחד בגיל הילדות. הגעה להישגים ויעדים אישיים תורמת לתחושת הביטחון העצמי של הילד/ה. אנו מזהים שינוי גדול אצל ילדים המתאמנים אצלנו יותר משנה. ההורים יודעים לחבר ולקשר בין אימוני הריצה להישגים חברתיים ולימודיים.

ü      חיזוק תחושת המסוגלות אצל הילדים המתאמנים- השגת היעדים (גם בתוך האימונים ולאו דווקא בתחרויות) מחזקת את תחושת המסוגלות של הילד ומסייעת לפרוץ מחסומים ולהפיל חומות של כוח רצון. ריצה היא אינה ספורט קל, ודורשת מהמתאמנים התנהגות אחראית ואופי 'חזק'. משמעת עצמית מהווה מפתח הצלחה חשוב מאוד באימונים. אנו מזהים מתאמנים שאחרי שנת אימונים הם אחראיים יותר, ממושמעים יותר וגם עצמאיים יותר.

ü      ריצה בקצב מהיר לאורך זמן מחזקת את סיבולת לב הריאה של המתאמנים.

ü      הטובים ביותר יוכלו לקחת את פעילות הריצה צעד אחד קדימה ולמצוא פלטפורמות מתאימות להתחרות בהם (תחרויות ריצה, נבחרות של ריצות שדה, ריצות ניווט ועוד).

ü      השפעה על מעגלים אחרים בחיים- כאמור, הריצה משפרת הישגים אישיים: שיפור בלימודים, שיפור בתפקיד המשפחתי של הילדים שמתאמנים- לוקחים אחריות על דברים בבית. בשפה פשוטה- הריצה מנטרלת 'פינוק יתר' אצל הילדים, הם יותר מחושלים (אימון בחורף מקשיח). בנוסף, היכולת של הילדים להתמודד עם קשיים גבוהה יותר.

ü      מחקרים רבים הוכיחו כי אימוני ריצה קבועים לאורך זמן מסייעת לטיפול בבעיות קשב וריכוז ומחזקת את הטיפולים הרפואיים או אפילו חוסכת אותם (ריצות יכולות להוות תחליף לריטלין במקרים רבים).

ü      לצערנו, שיעורי החינוך הגופני בבתי הספר אינם מספקים את הפלטפורמה המספקת לילדים להוצאת אנרגיה ולחיזוק הגופני שלהם. חוגי הספורט אחה"צ נועדו בין השאר להשלים את הפער המדובר. חוגי הריצה מהווים את הפתרון המושלם להשלמת אותו פער. כשאנו בוחנים למשל את מספר שעות האימון של הילד/ה הישראלים מול למשל הילד הסקנדינבי אנו מגלים פערים מהותיים ( למעלה מ-6 שעות אימוני ספורט בשבוע במסגרת פורמלית במערכות החינוך הסקנדינביות, אצלנו זה שיעור אחד של 45 דקות, לפעמים 2 שיעורים).

ü      פלטפורמה עתידית לביצוע פעילות ספורטיבית בריאה ומשותפת עם ההורים.

ü      מסגרת חברתית איכותית- ללא רצון להתנשא או לפאר את אוכלוסיית הרצים יתר על המידה, יש משהו אחר ומיוחד בקבוצות הריצה: חברות, אחווה, עזרה לזולת, מחויבות אישית וקבוצתית. הריצה המשותפת מספקת חוויות ויוצרת קהילה שקשה לעזוב.

ü      היכרות עם העיר חיפה- אנו פורצים מסגרות ומקיימים אימונים ברחבי העיר ובכך מחזקים את החיבור של הילדים עם העיר.

 

אורבן פלייס 

בחודש אוקטובר 2020 תפתח קבוצת ריצה חדשה לילדים וילדות (משותפת).

האימונים מתקיימים בסמי עופר כאשר מידי פעם ובהתראה מוקדמת יהיו אימוני שטח (יערות הכרמל, חוף הים).

ימי ושעות האימונים: שני ורביעי בשעה 17:00 (שעה אימון)

מחיר: 280 ₪ בחודש.