יוגה לנשים בהריון - חיפה והסביבה

איש חכם תיאר פעם את תקופה ההיריון והלידה כרכבת הרים מטורפת, במיוחד אם מדובר בהיריון ראשון עבור האישה. גוף האישה עובר שינויים רבים, חלקם ממש טראומטיים, הלידה עצמה היא אירוע חווייתי אבל קל הוא לא…

 

השינויים הפיזיולוגים הרבים משפיעים לא
רק גופנית על האישה אלא גם נפשית ומנטלית. ללא רצון להפחיד או להרתיע, להלן רשימת
מקצת התופעות הפיזיולוגיות והרגשיות שאישה חווה במהלך 9 ירחי ההיריון וגם לאחריו:

 

 

addtoid-09834 (26)

ü      כאבי גב עקב תוצאה של עלייה במשקל ( סביב 13-18 ק"ג בממוצע ולפעמים גם מעל 20 ק"ג).

ü      עייפות- רמות הפרוגסטרון עולות -גורמות לתחושת עייפות וישנוניות.

ü      הרחם גדל, לחץ תוך בטני שעולה. מייצר תחושות שונות ומוזרות בגוף, כמו למשל לחץ וכאבים בצלעות.

ü      שיווי המשקל משתנה, יוצר תחושת אי נוחות.

ü      כאבים ברגליים- שרירי הירך, התאומים והשוקיים.

ü      בגלל עליית כמות הדם האישה הולכת לשירותים באופן תדיר יותר מאשר בזמן רגיל. הדבר מעלה את זרימת הדם לרצפת האגן. הדבר יכול להביא גם לבריחה של שתן (חיזוק רצפת האגן כפתרון)

ü      גודש באף וגם דימום כתוצאה מיובש.

ü      גזים בהריון ובטן נפוחה- 1/3 אחרון של ההיריון.

ü      צרבות.

ü      התקפי חוסר נשימה (לא מסוכנים)

ü      חרדות ותחושת דיכאון.

 

ü      פחדים ומחשבות שליליות בעיקר בנושא בריאות התינוק.

 

על פניו הרשימה יכולה לעורר פחד ותסכול, לגברים שיקראו את המאמר זה יחזק את תחושת המזל ויביא אותם לברך: "ברוך אתה ה' שעשני גבר'. אולם אישה בהריון לא צריכה לקבל את רשימת המכולת לעיל כגזירה וכ'מכתוב' . פה בדיוק יבוא לידי ביטוי הפער בין נשים פרואקטיביות- יוזמות לבין נשים שמוותרות מראש על ההתמודדות.

 

 

מעבר לטיפולים הרפואיים (כדורים, ייעוץ רפואי, הימנעות ) ולהמלצות תזונה חשובות ביצוע פעולות ספורטיביות יכול למנוע חלק גדול ברשימה ה'שחורה'. פעילות ספורטיבית נכונה תוך כדי חיזוק קבוצות שרירים חשובות וגמישות יכולות להפוך את ההיריון ותהליך הלידה לחוויה ולא לסבל. הפעילות הספורטיבית המומלצת ביותר, הנכונה ביותר והיעילה ביותר עבור נשים בהיריון היא תרגול היוגה במסגרת שיעורי יוגה (שיעורי יוגה נשית).

יתרונות שיעורי יוגה לנשים בהיריון, במסגרת הלידה וכמובן לאחר הלידה

כאמור, תרגול יוגה לנשים בזמן היריון מהווה את הפעילות הספורטיבית האולטימטיבית עבור קהל היעד. תרגול נכון ואיכותי תחת הדרכה מקצועית (מורה ליוגה שעברה הסמכה ייחודית להדרכת נשים בהיריון) יכולה לנטרל חלק גדול מאותה רשימה ויותר מזה אפילו ליהנות מהתקופה.

 

יתרון 1: צורך חברתי

ההיריון מייצר בדידות. את הסימפטומים והבחילות קשה לחלוק עם אחרים וההתמודדות היא פרסונלית לחלוטין. לא תמיד המשפחה זמינה, הבעל עסוק או לא מבין איך זה להיות בהיריון…האימון בחברת נשים בהיריון מקל מאוד על ההתמודדות עם התהליך, הדאגות דומות, כמו גם החרדות, אפשר לקבל טיפים והקבוצה מחזקת את היחידה.

 

יתרון 2: איכות חיים לעובר

תרגול יוגה קבוע ואיכותי מבטיח יותר זרימת חמצן לעובר. תרגול יוגה במהלך ההריון משפר את תפקודן של המערכות הפנימיות עובדה המזינה את העובר טוב יותר ובצורה בריאה יותר.

 

יתרון 3: פיזיולוגי

תנוחות היוגה מאפשרות ריכוז, גמישות וכוח. האישה מוסיפה משל לא מבוטל במהלך הלידה, בין 12-20 ק"ג ויותר לפעמים, המשקל העודף גורם לכאבי גב בתקופת ההריון, תרגול יוגה וביצוע מתיחות ותרגילים מסוימים יסייע להפחתת הכאבים למינימום.

גוף האישה משתנה במהלך תקופת ההריון. הגוף מתרחב, נמתח וגדל, חלק מהאיברים שלנו רדומים (לא פעילים) יותר בזמן הריון ופחות פעילים (במיוחד במקרה של שמירת הריון). לאחר הלידה, כאשר אנו צריכות להיות פעילות בהרבה ונמרצות, לגוף קשה להתמודד עם האינטנסיביות של ההורות הטרייה (שעות הפעילות הרבות, עמידה, החזקת התינוק, עשיה לא נגמרת וכו').

חיזוק שרירי רצפת האגן ושרירי הליבה מהווים מטרה חשובה בהכנת גוף האישה ללידה.

 

 יתרון 4: יציבות

כאמור, נשים רבות לא מבצעות כלל פעילות בזמן ההריון, במיוחד אם הן בשמירת הריון. כתוצאה ממנוחה רבה, שרירים מתנוונים, קבוצות שרירים שלנו פחות פעילות בשל המנוחה. לאחר הלידה שרירי הרגליים צריכים "לסחוב" משקל גבוה יותר ושרירי הידיים צריכות להחזיק תינוק שעות רבות, נוצר עליהם עומס. תרגול יוגה לנשים בהריון משפר את שיווי המשקל ומחזק קבוצות שרירים חיוניות, תרגילי העמידה בונים כוח לרגליים, התנועה בגב מקלה על הכאבים בעמוד השדרה, והעבודה על האגן חשובה מאוד.

 

יתרון 5: פסיכולוגי

הלידה היא אירוע מלחיץ, במיוחד עבור אישה שזוהי לה הלידה הראשונה. היוגה עובדת על שקט נפשי, על נשימות, הרגעת הגוף ומחלשת הלחצים. למעשה זוהי ההכנה הטובה ביותר לקראת הלידה.

תרגול יוגה בהריון מכין את הגוף לעומס הרגשי והפיזי של הלידה. שרירי הגב שלנו מתחזקים בזמן האימון, הרגלים יכולות לשאת משקל גבוה מהרגיל, רצפת האגן מתחזקת ומשפרת גם תנאי הסביבה של התינוק.  תרגול מוגבר של יוגה מאמן אותנו לנשימה נכונה יותר, כזו, שבזמן הלידה,  תעזור לתינוק לצאת החוצה באופן קל יותר וגם לשמור על הגוף שלנו מחתך או קריעה.

 

יתרון 6- מנטלי

האישה מוצפת בהורמונים בזמן ההריון וגם לאחר הלידה. תרגול יוגה במהלך ההריון מחזק לא רק את השלד, ואת קבוצות השרירים אלא גם משפר נשימה ומחזק את הביטחון העצמי של האישה לקראת הלידה ולאחריה. חוסן מנטלי וביטחון עצמי יכולים להפוך את הלידה מסיוט לתענוג וחוויה בלתי נשכחת.

 

יוגה לנשים בהריון בחיפה

לפני שאת בוחרת סטודיו לאימונים ולתרגול יוגה (הכנה ללידה, שמירה על כושר וכו') אנחנו חושבות שיש 3 קריטריונים חשובים שצריך לקחת בחשבון לטובת החלטה נכונה:

1.    שהמורה ליוגה תהיה אישה, ועדיף אישה שילדה ועברה את החוויה (ויודעת להגיד עד כמה היוגה  הייתה משמעותית לה בזמן הלידה).

2.    מורה ליוגה מוסמכת שעברה הדרכה ספציפית על הדרכת יוגה לנשים בהריון. ישנם תרגילים וטכניקות שלא מומלצות למשל בזמנים שונים בזמן ההריון ומורה ליוגה שלא בקיאה בהם יכולה גם לגרום נזק. (אימוני בוקר ולא ערב, אימון שלא על בטן ריקה, הימנעות מתרגול תנוחות על הבטן בשליש השני של ההיריון, בשליש האחרון של ההיריון שכיבה על הגב והרמת רגליים לזמן ממושך אינה מומלצת ועוד.

3.    למצוא קבוצה של נשים בהריון, השתתפות בקבוצה הומוגנית תחזק את המוטיבציה לאימונים, מייצרת מעגל חברתי קשוב יותר ומקור מצוין לחלוק מידע ולקבל בחזרה.

 

אני מזמינה אותך לבוא ולבקר בסטודיו המיוחד שלנו בחורב 13, חיפה (מעל בית הקפה קפאין).

השיעורים מועברים ע"י שני הסתן. מורה עם 20 שנות ניסיון ואמא לשני בנים.

ניתן לפנות אלינו בכל שאלה בטלפון 077-4041060