כושר קרבי לבנות

הכנה לצבא לבנות- בניית מסוגלות ועמידות לשרות איכותי 

אליס מילר שינתה את פני השרות הצבאי לנשים אי שם בשנת 1995. 

עד אותה שנה תפקידים רבים היו חסומים לשרות נשים. זה לא שלא היו תפקידי שדה מרתקים או תומכות לחימה- תפקידי הדרכה (חי"ר, שריון וכו') אך תפקידי לוחמה אמיתיים לא היו. 


כיום, שנת 2021, המציאות שונה לחלוטין. בכל מחזור גיוס יש לנשים מאות תפקידי לוחמה רלוונטיים במספר זרועות:

  • בט"ש וגבולות (מג"ב, קרקל, עוקץ).
  • חיל הים- מסלול חובלים/ות, יחידת סנפיר.
  • חיל המודיעין- תפקידי האיסוף הקרבי.
  • חיל האוויר- טייסות ונווטות קרב.
  • תפקידי שטח רבים ושרות מאתגר ביחידות מיוחדות.
  • וכו'. 


לא כל אחד או אחת יכולים או יכולות לשרת ביחידה לוחמת, חשוב לנו להדגיש שאין פה עניין של מי שטוב יותר יהיה לוחם אלא מילת המפתח כאן היא התאמה: פיזית, מנטלית, מחשבתית. 

שרות קרבי לבנות דורש הקרבה גדולה מאוד, קושי רב וויתורים לא פשוטים על משאבים וחוויות שיכלו לחוות בשרות אחר- רגוע יותר. למעשה הראש הממוצע לא מעכל למה בחורה צעירה בת 18 מוכנה לוותר על שרות קרוב לבית, יציאות גרועות, התמודדות עם קור/ חום וקושי פיזי גבוהים, חתימה על שרות ארוך ועוד. אז למה בכל מחזור הביקוש לתפקידי לוחמה עולה בקרב המתגייסות ? 


ישנם הרבה תשובות ונעשו על כך לא מעט מחקרים, אך אפשר להגיד בכותרת כי ישנן מספר סיבות מרכזיות:

  • מעגל סיפוקים משמעותי מאוד- תחושת המסוגלות עולה בקרב הלוחמות.
  • חוויות נדירות שבשרות סטנדרטי קשה להשיג.
  • הזכות לתרום במדינה, בצורה של שרות כלוחמ/ת, עדיין נמצאת בראש סדרי העדיפויות של בני נוער רבים.
  • בדיקת הגבולות העצמית "למה אני מסוגלת", הרצון להתקדם, לפקד, להרגיש את האדרנלין של הפעילות המבצעית. 


הכנה לצבא 

כאמור שרות קרבי דורש ביצוע מאמצים פיזיים בעצימות גבוהה: ריצות ארוכות עם ציוד רב משקל על גב, סיבולת לב ריאה גבוהה, כוח מתפרץ, שרירי רגלים חזקים, עמידה ממושכת, לחימה והתמודדות עם סכנות, שימוש בנשק במצבים שונים, הפעלת אמצעים (נשק, רכבים, כלבים וכו'). 

ישנן נערות עם תנאי פתיחה טובים, עבר כספורטאיות ובעלות גוף אתלטי עם כושר טבעי, אך הרוב המכריע של המתגייסות לשרות קרבי מגיעות ללא רקע ספורטיבי התואם לצרכים בפועל של היחידות אליהן מתגייסות. 

בשני העשורים האחרונים עם עלייה בתפקידים הקרביים המוצעים לנשים החלו לצוץ ברחבי הערים קבוצות כושר קרבי לבנות כהכנה לשרות קרבי או כהכנה לימי גיבוש צהליים. 

ההכנה לצה"ל משפרת את המוכנות של הבנות לגיוס הקשה ויותר מזה מכינה אותם ומגדילה את סיכויי ההצלחה שלהן בגיבושים ליחידות השונות. 


יום גיבוש לוחמות- הכנה לגיבושים טרם הגיוס 

חלק גדול מהתפקידים הקרביים המוצעים לנערות דורש מיון קפדני הכולל גיבושים קשוחים, חלקם אפילו מבוצעים ביחד עם בנים. אחד המוטיבים המובילים לשרות משותף כלוחמים של נשים וגברים הוא חתימה על מסמך של "דין אישה כדין גבר". הגיבוש מהווה פלטפורמה של המערכת הצבאית לראות מי מתאימה לשרת כלוחמת ומי פחות, לפיכך הגיבוש מורכב ממאמצים ומשימות פיזיות שחלקן קשות אפילו לספורטאים. 

קשה מאוד לעבור את הגיבושים ללא הכנה מוקדמת ואימונים מקדימים. לא מספיק לעבור רק בוחן בראור, חלק מהגיבושים נפרשים על פני יומיים או שלושה ואף יותר. 

אנו ממליצות לבצע פרקי הכנה של לפחות 6 חודשים טרם הגעה לגיבוש, במקרים חריגים (תלוי יחידה רצויה ומצב הכושר של המתאמנת) כדאי להתאמן 12 חודשים לפני המועד הרצוי. 

האימונים מיועדים לתלמידות כיתה י"א וי"ב. בנות כיתה י' מוזמנות להצטרף לאימוני הנערות שלנו אך לא לקבוצות ההכנה לצה"ל, זה עדיין מוקדם מידי. 

אימוני כושר ותוכנית האימונים של כושר קרבי לקראת גיוס נבנו "באורבן פלייס" לאור ידע עמוק בתחום הכושר הקרבי, התייעצות עם גורמי צבא והיכרות יסודית עם עולם הגיבושים והשרות הקרבי לבנות. בנות יכולות להיות לוחמות אך ללא הכנה מוקדמת לשרות הצבאי הקשוח יהיה להן לא פשוט לעבור את ימי הגיבוש והסינון שהיחידות מבצעות. כל אימון נבנה לאור תוכנית כוללת שמטרתה לבנות כושר, שרירים חזקים יותר, עמידות בעומס פיזי ובעיקר יכולות גופניות ומנטליות לקראת השרות הצבאי כלוחמת. 


כושר קרבי חיפה- צוות המדריכות 

כושר קרבי לבנות- חיפה, מועדון אורבן פלייס- בית מקצועי להכשרת לוחמות לקראת גיוס 

מועדון אורבן פלייס שבחיפה הינו מועדון ריצה ואימונים פונקציונליים. בכל שבוע עשרות רצים מבצעים בו אימוני ריצה ואימונים משלימים ברחבי העיר. חלק חשוב במועדון ונישה חשובה מאוד לנו, מבחינה ערכית, הינו קורס ההכנה לצה"ל לנערות לפני גיוס. המועדון שייך לענת אהרונוביץ', אושיית ריצה ארצית שמאחוריה עשרות ריצות מרתון ואולטרה ברחבי הארץ והעולם. 

הקורס מועבר ע"י 2 מדריכות בכירות עם היכרות עמוקה עם עולם הגיבושים והשרות הקרבי הנשי בצה"ל. 

אלמוג, חיפאית מלידה. רצה למרחקים ארוכים, חיה את עולם הכושר והגלישה בורידים…שירתה כמדריכת כושר קרבי בבה״ד חיל הים, אימנה מאות חניכי קורס חובלים, קצינים ולוחמים, כולל אימון של לוחמי ולוחמות סנפיר. כבר לפני הצבא התאמנה בריצות ארוכות והיום, שנים אחרי אלמוג ממשיכה לרוץ ריצות ארוכות, מאמנת קבוצות באימונים פונקציונליים ואימוני TRX. 

אלמוג: "הניסיון העשיר שלי בתחום הכושר הצבאי , מאפשר לי לקחת אותך צעד קדימה, ולהכין אותך לקראת גיבוש ושרות כלוחמת בצבא. השליחות שלי היא לראות נערות מתגייסות מוכנות ובעלות כושר גופני מספק להצלחה מרבית, שיאפשר להם לשרת כלוחמות כתף אל כתף לצד הבנים…" 

ענת, חיפאית. מייסדת , מאמנת ובעלים של מועדון אורבן פלייס החיפאי. מועדון שמוביל מאות מתאמנים בעולם הכושר והריצה בפרט. לאורך השנים האחרונות השתתפה ענת בעשרות מרתונים (טבריה, ירושלים, אמסטרדם, ברלין) ריצות אולטרא (103 ק"מ באיטליה, הגולן 100 ק"מ, צ'יזס טרייל 50 ק"מ וכו'). בצבא שירתה כמכי"ת/ סמלת/ רספי"ת של טירונים. 

ענת: "שהתגייסתי לא היה אף אחד שידריך ויכוון אותי, לא היו קבוצות כושר לבנות ואימונים קבוצתיים זמינים, גם היו פחות תפקידי לוחמה לבנות. היום אני מבינה שקורס הכנה לצה"ל הוא בגדר חובה, לרוב הבנות ובמיוחד לאלו ששואפות להיות לוחמות. לכן בנינו את קורס ההכנה הכי מקצוע והכי מותאם שיש. אני ואלמוג מתחייבות לשים אותך על המסלול כדי שתפגשי את עצמך במודל הכי טוב שלך, מוכנה לגיוס מאתגר, לשרות משמעותי ולצבירת חוויות וסיפוק מקצועי" 


מוזמנת להתקשר אלי ולקבל פרטים על המחזור הקרוב, ענת 052-4703926